گسـل بازار مسکـن
نوشته شده توسط : آهن پرایس

رکورد ۱۵ ساله کمترین عرضه مسکن، متـأثر از دو عامل تعیین کننده وابسته به «وضعیت بازار» و «بیراهه سرمایه‌های ساختمانی»، برای سال ۹۵ ثبت شد . اطلاعات به دست آمده از میزان و نحوه ی سرمایه گذاری ساختمانی در سراسر کشور ، حاکی از آن است که سال 95 عواملی مانند کسادی شدید بازار ساخت و ساز مسکن در دو سال قبل و همچنین  سهل انگاری در تکمیل ساختمان های نیمه کاره نسبت به تقاضا ، باعث سقوط عرضه نوساز به بازار مصرف شد.
به گزارش آهن پرایـس در تحلیل بازار مسکن، کل شهرهای کشور طی سال 13۹۵، فقط ۳۸۱ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی تازه ‌ساز از دستاورد اندک سرمایه‌گذاری سازنده‌ها در حوزه تکمیل ساختمان های نیمه کاره ، به بازار ملک عرضه شد که به لحاظ بیشترین رشد منفی در عرضه از سال 13۸۱ تاکنون، بی‌ سابقه بوده است.
 از این سـو ، تنها ۶/ ۳ درصد نوسازهای عرضه شده، مساحت کمتر از ۷۵ مترمربع داشته‌اند که با این شرایط "گسل بازار مسکن " و شکاف بین عرضه و تقاضای خانه‌های پرفروش، بدترین وضعیت دست‌کم یک دهه اخیر را پیدا کرده و نوسان وارد مرحله خطر شده است.

حجم عرضه واحدهای نوساز متأثر از تکمیل ساختمان‌های نیمه‌کاره در سال گذشته ، ۳۰سقوط درصدی داشت. این ، سومین سال پیاپی است که عرضه نوسازها در بازار مسکن افت دورقمی  داشته است که نتیجه ی آن به شکل « کسری ۵۰ درصدی خانه‌های نوساز » بروز کرده است. مطابق نیازسنجی صورت گرفته از سوی دفتر برنامه‌ریزی و اقتصادمسکن و ارقام درون طرح جامع مسکن، بازار مسکن سالانه به حدود ۹۵۰ هزار واحد مسکونی جدید نیاز دارد که البته اخیرا با توجه به حجم قابل توجه خانه‌‌های خالی، میزان نیاز سالانه به واحد نوساز، دست کم ۷۰۰ هزار واحد برآورد شد. برا این اساس ، شاهد آن هستیم که در سال گذشته میزان عرضه مسکن نوساز معادل نصف نیاز بازار بوده است. این شکاف ، به بالاترین حد از سال 13۸۵ به بعد رسیده است به‌طوری که سهم «واحدهای مسکونی نوساز کمتر از ۷۵ مترمربع» از کل آپارتمان‌های تکمیل و عرضه شده به بازار مسکن ، از ۱۴ درصد در سال ۸۵ به ۶/ ۳درصد در سال ۹۵ رسیده است.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.





:: بازدید از این مطلب : 345
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: